Stjärnornas Krig – Jedins Återkomst – Filmadaption 1983

Stjärnornas Krig – Jedins Återkomst – Filmadaption 1983

IMG

Så är det dags att avsluta trilogin. Jedins Återkomst från 1983 är George Lucas krona på Star Wars-verket och det var effektmakarna på Industrial Light And Magics största triumf. Vi ska ta en titt på serieadaptionen från samma år.

Originaltitel: Star Wars – Return Of The Jedi – Författare: Archie Goodwin – Tecknare: Al Williamson & Carlos Garzon  – Tuschare: AL WILLIAMSON & CARLOS GARZON – Färgläggare: CHristie Sheele & Bob Sharen – Omslagstecknare: Bill SIenkiewicz – Utgiven 1983

Jämför vi filmerna Stjärnornas Krig och Rymdimperiet Slår Tillbaka så var allt större och snyggare i den senare, och till Jedins Återkomst höjs ribban fyrfallt! Och även i klippningen blir Lucas djärvare än någonsin. I Stjärnornas krig är Slaget vid Yavin krescendot. I Rymdimperiet Slår Tillbaka är det två parallella sekvenser, Luke vs Vader och samtidigt Leia och de andras flykt från Bespin. Men här i Jedi klipper George Lucas mellan tre parallella spår! Luke på Dödsstjärnan, Slaget på skogsmånen Endor och det största rymdslaget hittills där Lando och Nien Numb till sist flyger in i (en än idag oöverträffad actionsekvens) och spränger Dödsstjärnan! Det är intensivt och mycket att ta in när vi ser filmen, går det att få det här att funka i serieform?

Ja det borde ju gå, men tyvärr så gör det inte riktigt det. Det här är en samling av fyra amerikanska lösnummer – In the Hands of Jabba the Hutt, The Emperor Commands, Mission to Endor och The Final Duel. I det sista kapitlet som översätts till Den Sista Striden, försöker Goodwin och Williamson återge de tre parallella action-sekvenserna. Vi hoppar således mellan Luke på dödstjärnan, Han och Leia på Endor och Lando i Tusenåriga falken. Serien som dittills berättats i ett bra tempo och nästan helt troget filmen drabbas här av platsbrist verkar det som. Resultatet blir alltför rörigt och lite svårläst. Jag påstår att det är minst sagt knivigt att skilja på alla scenerier och att följa händelseförloppet om du inte sett filmen först. Men å andra sidan, vem har inte sett Jedins Återkomst?

Det här är ett ganska tunnt album, bara 66 sidor mot de tidigare som som hållt sig mellan 84 och 116 sidor (skandalöst nog också rejält prishöjt med hela 8 kr). Det hade inte gjort något om Marvel kostat på serien ett femte kapitel och verkligen gottat sig i filmens storslagna tredje akt.

Jag kan inte låta bli att nämna några teknikaliteter som drabbar oss i det här albumet. Dels så översätts Chewbacca genomgående på ett fantastiskt vis till Tuggback! Och Jabba the Hutt blir Jabba Hututen. Jag har ägt tre exemplar av det här albumet i mina dagar och alla har haft ganska rejäla färgpassningsfel, och just det här albumet är verkligen inget undantag. Jag samlar inte väldigt mycket serier men jag har förstått att det är ett vanligt tryckfel i serier från den här tiden.

IMG_0002
Solo har problem med ögonen, och det kommer vi också få med sådana här passningsfel.

Det må vara lite rörigt på slutet men serien har så klart stora förtjänster också. Till exempel är Al Williamsons teckningar som vanligt små konstverk och så gillar jag verkligen det här omslaget av Bill Sienkievicz. Han gjorde ochså fyra omslag till lösnumren jag nämnde här ovanför men det här till Marvel Super Special 27 – Return of the Jedi, som också pryder det svenska albumet är hans absolut bästa tycker jag.

Albumet innehåller inget extragodis i form av miniposters eller konceptbilder eller så. På baksidan är dock en reklam för den nya tidningen Stjärnornas Krig! Nr 1 är ett härligt nummer som jag verkligen gillar! Det var som ni kanske kommer ihåg också det allra första numret jag skrev om här på StjarnornasKrig.se, här är en länk till den krönikan om ni skulle missat den – Stjärnornas Krig Nr 1 1983/84.

Baksida - Reklam för Stjärnornas Krig #1
Baksida – Reklam för Stjärnornas Krig #1

Jedins Återkomst markerar också slutet på en era. Det här är det sista svenska Stjärnornas Krig-albumet. Det kom visserligen ett sladdbarn 13 år senare, och det ska jag så klart återkomma till men från och med nu består utgivningen i stort sett av månatliga lösnummer fram 1987. När Dark Horse-eran tog vid 1996 hade Trade Paperback eller Storpocket som det kanske heter på svenska blivit normen för Star Wars-serier.

Annonser

Skriv gärna en kommentar

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s